poniedziałek, 25 lutego 2008

łantutrifor #05 wołowina w sosie analityczno-porównawczym


Dom Beefharta w Woodland Hills w Kaliforni - miejsce narodzin "Trout Mask Replica"

Niektórzy może już wiedzą, że Captain Beefhart jest jedynym artystą, o którym DJ Siehan może powiedzieć, że jest jego fanem, to znaczy bezkrytycznym, zaślepionym od ponad 15 lat fanatykiem. Nadszedł więc po bądź co bądź paromiesięcznej obecności w Radiu Sitka przejść do sedna sprawy... Z racji, że DJ Siehan raczej nie zrobi osobnej audycji o Beefhearcie, postanowił choć przygotować godzinny secik, w którym będzie się starał, nie tyle w skrócie zapoznać z twórczością tego GENIUSZA, ale zaprowadzić bliżej istoty jego muzyki, jej konstrukcji, sposobu powstawania, rozwoju. Zapraszam także fanów i znawców, posłuchamy bowiem rzeczy nigdy nieopublikowanych.
==================================================================
Bez wątpienia źródła muzyki Beefharta biją w bluesie. Nieopublikowany nigdy oficjalnie, pierwszy raz nagrany w 1966 roku utwór "Frying Pan" jest doskonałym tego przykładem. Charakterystyczne też dla Beefhearta było ciągłe nawiązywanie i powracanie do tych samych motywów. Dlatego posłuchajmy również instrumentalnej wersji tego utworu z 1972 roku.
01. Captain Beefheart and His Magic Band - frying pan
[legenday a&m sessions, a&m, 1984 (1966)]
02. Captain Beefheart and The Magic Band - frying pan
[brown star sessions, [bootleg], 1972 (1972)]
----------------------------------------------------------------------------------------
Beefheart wraz z Magic Bandem we wszystkich jego konfiguracjach przez niespełna 15 lat wykonywał swoje stare utwory, bądź to na koncertach, bądź w celach nagraniowych. Długą i zawiłą historię ma utwór "Dirty Blue Gene", którego najpierw posłuchamy w surowym bluesowym wykonaniu z 1972 roku, a którego historia sięga końca lat 60-tych, w których ma psychodeliczno-freakowo-bluesowe oblicze zwiastujące nadejście "Trout Mask Replica", poprzez początek lat 70, kiedy to swoim "punkowym" czadem o parę lat wyrzedza to, co ma się wktótce w muzyce wydarzyć, by wreszcie już w latach 80-tych, wcześniej nigdy oficjalnie, pojawić się na "nowo-falowym" albumie "Doc At Radar Station" w pełnej krasie aranżacji dokonanej przez przedostatni skład Magic Bandu.
03. Captain Beefheart and His Magic Band - dirty blue gene (early version)
[if you got ears, [bootleg], 1994, (1972)]
04. Captain Beefheart and His Magic Band - dirty blue gene
[i may be hungry but i sure ain't weird, Sequel, 1992 (1967-1968)]
05. Captain Beefheart and The Magic Band - dirty blue gene (clear spot sessions)
[distant cousins, [bootleg], ?, (ok. 1972)]
06. Captain Beefheart and The Magic Band - dirty blue gene
[doc at radar station, virgin, 1980]
----------------------------------------------------------------------------------------
DJ Siehan zauważył częste nieporozumienie jakie pojawia się przy opiniach ludzi na temat "Trout Mask Replica", a dokładnie stylu muzycznego albumu, który najczęściej kojarzony jest z Beefheartem. Otóż niektórym zdaje się, że zawiera on muzykę w chaotyczny sposób improwizowaną. Nie licząc niektórych fragmentów solówek Beefhearta na saksofonie i klarnecie jest to zupełną nieprawdą. Wystarczy posłuchać nagrań z prób Magic Bandu, jakie zachowały się sprzed nagrania albumu. Zestawmy tutaj dość efektowny i wpadający utwór "Hobo Chang Ba" oraz o wiele trudniejszy w odbiorze "Dachau Blues" z swoimi instrumentalnymi odpowiednikami. Nie chodzi tu nawet tyle o wykazanie, że utwory są komponowane, ale o pokazanie w jaki sposób, bowiem nagrania wokalu z "Trout Mask Replica" były dokonywane oddzielnie i głos czasem nie pozwala wychwycić niuansów gry instrumentów. Dla niewtajemniczonych dodajmy, że wszystkie utwory komponował sam Beefheart na pianinie, następnie długo ćwicząć je z każdym z muzykiem z osobna, na końcu z samym zespołem.
07. Captain Beefheart and His Magic Band - hobo chang ba
[trout mask replica, Straight, 1969]
08. Captain Beefheart and His Magic Band - hobo chang ba
[grow fins vol. 2: trout mask house sessions (1969), table of the elements, 1999 (1969)]
09. Captain Beefheart and His Magic Band - dachau blues
[trout mask replica, Straight, 1969]
10. Captain Beefheart and His Magic Band - dachau blues
[grow fins vol. 2: trout mask house sessions (1969), table of the elements, 1999 (1969)]
----------------------------------------------------------------------------------------
"Lick My Decals Off, Baby" to podobno ulubiony album samego Beefhearta. Również DJ Siehan uważa go za kwintesencję muzycznego stylu tego artysty, zapisaną w szczytowej jego formie wraz z najlepszym składem Magic Bandu. Na początek posłuchajmy nagrań z prób, gdzie świetnie słychać jak skonstruowana jest sekcja rytmiczna Magic Bandu - dość powiedzieć, że basista Mark Boston (Rockette Morton) całkiem niedawno w dokumencie "Under Review" stwierdził, że nie ma pojęcia jak grał swoje partie na tej płycie i że dziś nie umiałby ich zagrać... Następnie posłuchajmy sprawiającego wrażenie chyba najbardziej skomplikowanego utworu tego albumu - "Doctor Dark", który okazuje się być wcale nie taki straszny w zestawieniu z swoją wersją pozbawioną wokalu Beefhearta.
11. Captain Beefheart and The Magic Band - [decals rehearsal]
[distant cousins, [bootleg], ?, (ok. 1970)]
12. Captain Beefheart and The Magic Band - doctor dark
[Lick My Decals Off, Baby, Straight, 1970]
13. Captain Beefheart and The Magic Band - doctor dark
[Lick My Decals Off, Baby Instrumentals, [rehearsal tapes], (ok. 1970)]
----------------------------------------------------------------------------------------
Najpierw niewydane nigdy (chyba nawet na bootlegach) dwa nagrania Don Van Vlieta grającego na pianinie. Właśnie tego typu materiał zespół otrzymywał do opracowania. Następnie nigdy oficjalnie nie wydany utwór "Odd Jobs" w trzech fazach rozwoju: materiału wyjściowego na pianinie, nagrania demo zespołu oraz nagrania sesyjnego do albumu, który formalnie również nigdy się nie ukazał.
14. Don Van Vliet - untitled piano instrumental #3
[don's piano wortape, [rehearsal tapes], (ok. 1968-1969]
15. Don Van Vliet - untitled piano instrumental #4
[don's piano wortape, [rehearsal tapes], (ok. 1968-1969]
16. Captain beefheart and the magic band - odd jobs (don piano demo, '76)
[grow fins vol. 3: grow fins (1969-82), table of the elements, 2001 (1976)]
17. Captain beefheart and the magic band - odd jobs (full band demo, '76)
[grow fins vol. 3: grow fins (1969-82), table of the elements, 2001 (1976)]
18. Captain beefheart and the magic band - odd jobs (newer version)
[original shiny beast sessions, [bootleg], ? (1976)]
----------------------------------------------------------------------------------------
Całokształt twórczości Beefhearta można także przedstawić jako gra pomiędzy dwoma biegunami, na których znajdują się awangardowo-wizjonerskie "Trout Mask Replica" i komercyjno-zarobkowe, żałosne "Bluejeans & Moonbeams". Taka polaryzacja następowała także w przypadku pojedyńczych kompozycji, jak w przypadku utworu "Clear Spot", który nieoficjalnie funkcjonował w wolnej, sennej, nieco psychodelicznej wersji, zaś oficjalnie objawił się na albumie pod tym samym tytułem jako efektowny, żwawy przebojowy kawałek. Sam album "Clear Spot" też znalazł się gdzieś wpół drogi - pomiędzy wizjonerską odkrywczością, a komercyjną przebojowością. Dla DJ Siehana jest jedną z ulubionych płyt Beefhearta.
19. Captain beefheart and the magic band - clear spot (instrumental)
[brown star sessions, [bootleg], 1972 (1972)]
20. Captain beefheart and the magic band - clear spot
[clear spot, reprise, 1972]
==================================================================

DWA LINKI, KTóRE POWINNY ZASPOKOIć CAłą CIEKAWOść EWENTUALNYCH ZAINTERESOWANYCH:


The Captain Beefheart Radar Station

Captain Beefheart Electricity
Wpisy DJ Siehana na EMD Wiki (linki do opisów płyt Beefhearta z powyższych stron oraz do YouTube)

==================================================================

ściągnij audycję / download (41,1 mb)

1 komentarz:

Anonimowy pisze...

dlaczego nie:)