poniedziałek, 28 kwietnia 2008

łantutrifor #13 Ryba z frytkami czyli Messthetics



DJ Siehan nie pała z natury specjalną sympatią do dokonań właściwego brytyjskiego punk-rocka. Muzyka ta w odczuciu DJ Siehana rozwijała się mimo wszystko w cieniu klątwy The Beatles i jakiegoś regae (drastycznie rzecz uproszczając), co nieraz dawało w efekcie niemiłe jego uchu dźwięki. Co innego zaczęło się gdzieś tak od 1978 roku. Wyspiarski post-punk, czy jak tam go nazywać, jest dla DJ Siehana jednym z największych osiągnięć rock'and'rolla, których szczytem były takie zespoły jak np. This Heat. Z racji, że 13 wydanie audycji może być pechowe, DJ Siehan postanowił złożyć na ołtarzu bezlitosnego fatum ofiarę z brytyjskiego punk-rocka, ale takiego, który raczej szeroko nie jest znany, ukrywając się w cieniu nazw gwiazd. Dobrym sposobem poznania tej muzyki jest posłuchanie antologii z cyklu Messthetics, które wydaje Chuck Warner z Hyped To Death Records. Seria ma dokumentować dokonania brytyjskiej sceny D.I.Y. z przełomu lat 70-tych i 80-tych, zapoznając słuchaczy z raczej zapomnianymi, często zupełnie amatorskimi i posiadającymi tylko lokalne znaczenie zespołami. Po kilku płytach z nagraniami zgrupowanymi według kryteriów geograficznych (Londyn, Midlands, Południowa Walia, Szkocja), Hyped To Death Records wydało 8 płyt CD-R zapoczątkowujących wielkie archiwum uporządkowane według alfabetu (dotychczas wydano zespoły, których nazwy zaczynają się od liter w zakresie od A do D oraz od R do Z). DJ Siehan uwielbia amerykańskie punkowe składanki typu Killed By Death czy Bloodstains i może zagwarantować, że Messthetics, choć brytyjskie, tak samo intryguje i wymusza intensywne tupanie nóżką. Poniższa playlista obejmuje utwory z wszystkich 8 CD-Rów, lecz nie jest w pełni reprezentatywna dla całości, bowiem DJ Siehan ma swój skonkretyzowany gust, przejawiający się tutaj np. wyłuskaniem wszystkich utworów beefheartoidalnych, którymi niniejszy set się kończy.

LINK DO STRONY HYPED TO DEATH RECORDS

01. Reducers - We Are Normal
Messthetics #1 UK D.I.Y./post-punk: R & S, 1978-81

02. Bleach Boys - Chloroform
Messthetics #6 UK D.I.Y./post-punk A & B: 1978-81

03. Xpozez - New Law
Messthetics #4 UK D.I.Y./post-punk V-to-Z: 1978-81

04. U.X.B. - Mr. Fixit
Messthetics #3 UK D.I.Y./post-punk Ti-to-U: 1978-82

05. Reflections - 4 Countries
Messthetics #1 UK D.I.Y./post-punk: R & S, 1978-81

06. Reacta - Sus
Messthetics #1 UK D.I.Y./post-punk: R & S, 1978-81

07. Wimps - Blind Minds
Messthetics #4 UK D.I.Y./post-punk V-to-Z: 1978-81

08. The Arnold - God Is Walking a Tightrope
Messthetics #5 UK D.I.Y./post-punk "A": 1978-81

09. Vacants - Dead Girl
Messthetics #3 UK D.I.Y./post-punk Ti-to-U: 1978-82

10. Scissor Fits - A Small One
Messthetics #1 UK D.I.Y./post-punk: R & S, 1978-81

11. Blanks - Break Down
Messthetics #6 UK D.I.Y./post-punk A & B: 1978-81

12. Steve Treatment - Step Inside A Worn Out Shoe
Messthetics #3 UK D.I.Y./post-punk Ti-to-U: 1978-82

13. Astronauts - All Night Party
Messthetics #5 UK D.I.Y./post-punk "A": 1978-81

14. Desperate Bicicles - Smokescreen
Messthetics #8 UK D.I.Y./postpunk "D": 1977-81

15. Spherical Objects - Sweet Tooth
Messthetics #4 UK D.I.Y./post-punk V-to-Z: 1978-81

16. Stepping Talk - Common Problems
Messthetics #2 UK D.I.Y./postpunk S-to-Th: 1978-82

17. Stolen Power - Little White Lies
Messthetics #2 UK D.I.Y./postpunk S-to-Th: 1978-82

18. Animals & Men - Don't Misbehave in the New Age
Messthetics #5 UK D.I.Y./post-punk "A": 1978-81

19. Tronics - Shark Fucks
Messthetics #3 UK D.I.Y./post-punk Ti-to-U: 1978-82

20. Hugh Volk - Robot
Messthetics #3 UK D.I.Y./post-punk Ti-to-U: 1978-82

21. Czechs - Suffocation
Messthetics #7 UK D.I.Y./post-punk "C": 1978-81

22. Discount Chiefs - Different Light
Messthetics #8 UK D.I.Y./postpunk "D": 1977-81

23. Take It - Taking Sides
Messthetics #2 UK D.I.Y./postpunk S-to-Th: 1978-82

24. Bee Vamp - Valium Girl
Messthetics #6 UK D.I.Y./post-punk A & B: 1978-81
==================================================================
ściągnij audycję / download (41,2 mb)


poniedziałek, 21 kwietnia 2008

łantutrifor #12 Anthology Of American Folk Music



Dzisiejszym tematem audycji będzie jedna z najbardziej wpływowych płyt wszechczasów - Anthology Of American Folk Music. W 1952 roku Smithsonian Folkways Recordings wydało w trzech częściach, po dwie płyty każda, kompilację 84 utworów w wyborze Harry'ego Smitha (1923-1991). Ten antropolog z wykształcenia, artysta, muzyk i literat przez wiele lat kolekcjonował pierwsze nagrania rejestrujące starą muzykę amerykańską, wydawane na 78-obrotowych płytach przede wszystkim na południu Stanów Zjednoczonych. Jest to blues, hillbilly, cajoun, spiritual i gospel czyli ogólnie pojęta old time music, muzyka zarówno białych, czarnych jak i kreolów. Chronologicznie uporządkowane utwory zamknięte są ramach dat ważnych wydarzeń - w 1927 roku technika umożliwiła swobodne dokonywanie field recordingów, zaś przed 1932 rokiem nastąpił Wielki Kryzys, a wraz z nim załamanie raczkującego rynku płytowego. Drugie, wewnętrzne ramy antologi wyznacza funkcjonalny podział utworów na trzy części: ballady, muzykę społeczną (osadzoną w kontekście wydarzeń, świąt, tańca) oraz pieśni.
W latach 50-tych i 60-tych podczas wielkiego odrodzenia folku to własnie kolekcja Harry'ego Smitha stanowiła Biblię dla rzeszy muzyków. Bez niej nie sposób na przykład zrozumieć twórczości Boba Dylana, całego Greenwich Village i rzeszy naśladowców, nie wyłączając dzisiejszych songwriterów. Przez wiele lat nie wznawiana, Anthology Of American Folk Music doczekała się w 1997 roku ponownego wydania, zaś w 2000 roku została uzupełniona przez samego Smitha czwartą częścią poświęconą pracy.
DJ Siehan był w sumie skazany na dotarcie do tych nagrań, gdyż od dłuższego czasu, słuchając rock'and'rolla uparcie cofa się w czasie. Wraz z Harrym Smithem dochodzimy do nieprzekraczalnej granicy, za którą możemy mieć do czynienia już tylko z etnograficznymi rekonstrukcjami. Moc owych surowych, ekspresyjnych, prawdziwych, bo mających za sobą rzesze anonimowych wykonawców nagrań jest porażająca. Słuchając ballad czujemy niemalże w kościach ich wiek, sięgają bowiem one nierzadko ludowych tradycji z Wysp Brytyjskich, które można potwierdzić już w XVII w. Z kolei muzyka czarnych niesie jeszcze w sobie nie do końca zatarty oddech Afryki. DJ Siehan uważa, że nie sposób zrozumieć do końca tego co później z muzyką popularną stało się w Stanach Zjednoczonych Ameryki, jeżeli nie słyszało się tych nagrań. Niezależnie od tego wszyskiego są po prostu piękne...
.

Linki:

Anthology of American Music w Wikipedii
Anthology of American Folk Music
na stronach Smithsonian Folkways Recordings
Harry Smith Archives

01. Clarence Ashley - The House Carpenter
02. Buell Kazee - Butcher's Boy
03. Chubby Parker - King Kong Kitchie Kitchie Ki-Me-O
04. Carter Family - John Hardy Was A Desperate Little Man
05. Henry Thomas - Old Country Stomp
06. Columbus Fruge - Saut Crapaud
07. Didier Hebert - I Woke Up One Morning In May
08. Mississippi John Hurt - Frankie
09. William & Versey Smith - When That Great Ship Went Down
10. Cincinnati Jug Band - Newport Blues
11. Sleepy John Estes & Yank Rachellt - Pressman Blues


Jakiś czas temu w sieci pojawiła się "The Other Anthology of American Folk Music", która nie jest żadnym oficjalnym wydawnictwem lecz swobodnie rozprowadzanym wśród tradersów bootlegiem-antologią skompilowaną przez niejakiego Furrymurphy'ego. Czteropłytowa kompilacja kontynuuje niejako założenia antologii Harry'ego Smitha, lecz nie powtarza podziału funkcjonalnego materiału i kładzie mniejszy nacisk na muzykę sakralną, rezygnując świadomie także z cajoun. Zawierając 101 nagrań z lat 1927-1932 nie powtarza nagrań z wydawnictwa Smithsonian Folkways, choć zdarzają się inne wykonania tych samych utworów. Dla DJ Siehana będącego fanem przedwojennego i generalnie bagienno-przedpotopowego akustycznego bluesa antologia ta jest nie lada gratką. Warto przy okazji przypomnieć, że w przypadkach obydwóch wydawnictw mamy tu do czynienia przede wszystkim z pieśniami, gdzie opowiadana historia jest nierozerwalną częścią utworu, stąd nietrudno o tego typu zestawienia:
On this collection, there is 1 train wreck, 1 sinking ship, a lot of folks leaving if they ain't already gone, 8 murder victims, 4 dead mothers, 1 dead father, 1 dead steel driver, 6 dying men, 4 premonitions of death, fortunately plenty saved souls, 9 gamblers and 6 drunks that we know of, 2 coke addicts, 6 cheaters, a lot of shots fired, 5 convicts, 1 escape, 1 ventriloquist, 1 mentally ill jug band, at least a dozen broken hearts, too many po' folks with the blues, and 1 $10,000 reward offered to a chicken.

12. The Church Of God in Christ Congregation - I'm Gonna Lift Up My Standards for My King
13. Reverend Gary Davis - I Belong To The Band, Hallellujah!
14. Reverend Edward Clayborn - This Time Another Year
15. Geeshie Wiley - Last Kind Words
16. Blind Mamie Forehand - Honey In The Rock
17. Furry Lewis - Everybody's Blues
18. Blind Willie Johnson - God Moves On The Water
19. Robert Johnson - Preaching Blues (Up Jumped the Devil)
20. Dick Devall - Tom Sherman's Barroom




Na tym nie koniec...
Harry Smith Project to przedsięwzięcie jednoczące takich artystów jak między innymi Beck, Nick Cave, Elvis Costello, Lou Reed, Wilco, czy Sonic Youth, próbujących na nowo sięgnąć do dziedzictwa amerykańskiego folku. Przy okazji projektu powstał film The Old, Weird America: Harry Smith's Anthology of American Folk Music traktujący o życiu i działalności Harry'ego Smitha, jak również rejestrujący koncertowe nagrania wyżej wymienionych artystów.

DJ Siehan z zasady nie uznaje czegoś takiego jak słuchanie ścieżek muzycznych do filmów. Jest jednak jeden wyjątek - film braci Cohen O Brother, Where Art Thou?, którego jednym z głównych bohaterów według DJ Siehana jest właśnie przedwojenna amerykańska muzyka.

Jeśli kogoś interesuje ciężki los zbieracza old time music polecam koniecznie obraz Desperate Man Blues, będący dokumentem o Joe Bussardzie, który zdołał przez całe życie zebrać ponad 25 000 nagrań dokładnie takich, jakich możemy posłuchać na Anthology Of Amecican Folk Music
==================================================================
ściągnij audycję / download (41,2 mb)

poniedziałek, 14 kwietnia 2008

łantutrifor #11 Thinking Fellers Union Local #282


Thinking Fellers Union Local #282 to jeden z ulubionych zespołów DJ Siehana. Jego muzyka jest na tyle zróżnicowana i interesująca, że można mu poświęcić przynajmniej jedną godzinną audycję bez gadania. TFUL #282 to niejako stereotypowy przykład "awangardyzującego" amerykańskiego zespołu "indie" [DJ Siehan nie znosi i zazwyczaj nie używa tego określenia]. Tak jak w wielu przypadkach powstał jako projekt studentów szkoły artystycznej w po wieki hipisowskim Berkeley, którzy mając wyraźne korzenie punkowe sięgali do czego się tylko da: tradycyjnego rock'and'rolla, amerykańskiego folku, wszelakiej muzyki improwizowanej, noise a'la Sonic Youth oraz przede wszystkim do schedy po The Residents i Captainie Beefhearcie. Z czasem ich muzyka stała się przystępniejsza, by wreszcie panoszyć się po amerykańskich akademikach w formie radiowych przebojów... Ale jakich! Dla DJ Siehana TFUL #282 to jednak wciąż przede wszystkim jedni z najbardziej interesujących "beefheartians" - prawdziwe, acz samodzielne już całkiem, dzieci Captaina Beefhearta. Pieprzu i otoczki tajemnicy dodaje ogólnie znany, acz do końca nie wyjaśniony fakt jakichś muzycznych konszachtów pomiędzy TFUL #282, a Caroliner, które w Łantutrifor już się pojawiło.

Strona domowa Thinking Fellers Union Local #282

Doskonały przewodnik po nagraniach Thinking Fellers Union Local #282 Marka Prindle
01. leaky bag["Wormed By Leonard", Thwart Productions, 1988]
02. motorin' flarey henderson["Wormed By Leonard", Thwart Productions, 1988]
03. trevor["Wormed By Leonard", Thwart Productions, 1988]
04. squidder boy
["Wormed By Leonard", Thwart Productions, 1988]

05. sports car
["tangle", Thwart Productions, 1989]

06 motorin' flarey jenkins
["lovelyville", Matador, 1991]

07. gentleman's lament
[mother of all saints", Matator, 1992]
08. hosanna loud hosanna[mother of all saints", Matator, 1992]
09. raymond h.
[mother of all saints", Matator, 1992]

10. undertaker
["admonishing the bishops" 10" EP, Matador, 1993]

11. my pal the tortoise
["Strangers From The Universe", Matador, 1994]
12. guillotine["Strangers From The Universe", Matador, 1994]
13. the operation
["Strangers From The Universe", Matador, 1994]

14. waited too long
["The Funeral Pudding" 12" EP, Ajax, 1994]

15. the piston and the shaft [live]
["porcelain entertainments", Normal, 1995]

16. Rampaging Fuckers Of Anything On The Crazy Shitting Planet Of The Vomit Atmosphere
["i hope it lands", communion, 1996]

17. another clip
["Bob Dinners and Larry Noodles Present Tubby Turdner's Celebrity Avalanche", communion, 2001]


==================================================================
ściągnij audycję / download (40,6 mb)

poniedziałek, 7 kwietnia 2008

łantutrifor #10 OLYMPIA MUST DIE!


Kill Rock Stars, K Records, 5 Rue Christine - te nazwy mówią same za siebie. Wytwórnie te są jednym z przejawów erupcji muzycznego wulkanu, jaka nastąpiła na północnym-zachodzie Stanów na przełomie lat 80- i 90-tych i niejako trwa do dziś. Wydawcy ci pochodzą z Olimpii i rzecz jasna wypuszczali na świat nagrania rodzimych zespołów, które zdaniem DJ Siehana wiele zapoczątkowały w rock'and'rollu.
Jest to przede wszystkim ciężkie granie, bez którego sludge i stoner rock pewnie trochę inaczej by wyglądał (w Olimpii pomieszkiwali muzycy z Melvins i Nirvany), a które w naszej audycji zaprezentuje Karp wraz z pobocznymi projektami jak The Whip czy Big Business. Nie może zabraknąć kultowego Earth, które było pionierami ciężkich gitarowych dronów.
Jednym z ulubionych składów rock'and'rollowych DJ Siehana jest skład na bas i perkusję, w którym Olimpia niejako się specjalizuje, nie licząć Big Business posłuchajmy Godheadsilo, w dużej mierze poprzedzającego dokonania np. Lightning Bolt i współczesnego The Pope.
Kolejnym obliczem muzycznym Olimpii są zespoły riot grrrl, takie jak Bikini Kill czy Bratmobile oraz uprawiające garażowy revival The Go Team czy The Gossip.
Old Time Relijun storzyło swój własny świat prywatnej, mało rock'and'rollowej, "demonologii" pełnej wampirów i czarownic, muzycznie przystając gdzieś pomiędzy Captainem Beefheartem a Birthday Party, stając się jakiś czas temu jednym z ulubionych zespołów DJ Siehana.
Cały nasz dzisiejszy set zaczyna "Olympia Must Die" w wykonaniu Witchypoo, projektu który w kilku sesjach zjednoczył ze sobą większość grających tu dziś muzyków...
Acha, Unwound nie będzie, bo to nie ta bajka.


01 witchypoo - "olympia must die"
["olympia must die" 7" ep, thin the herd records, 1998]

02. tight bro's from way back when - "lend you a hand"
["lend you a hand", kill rock stars, 2001]

03. karp - "obstacle corpse"
[karp & rye coalition split 12" ep, troubleman unlimited, 1996]

04. karp - "get no toys"
["suplex", k records, 1995]

05. the whip - "freelance liaison"
["freelance liaison/sheep & goat judgement 7" ep, wantage 2002]

06. big business - "off off broadway"
["here comes", hydra head, 2007]

07. big business - "olympia must die"
["tour ep i" 7" ep, wäntage, 2004]

08. earth - "a bureaucratic desire for revenge (part 1)"
["extra-capsular extraction", sub pop, 1991]

09. godheadsilo - "hopefully they will learn"
["the scientific supercake", kill rock stars, 1994]

10. godheadsilo - "relationshit"
["share the fantasy", sub pop, 1998]

11. smoke and smoke - "love suffers long"
["into the smoke and smoke", french kiss, 2004]

12. the pope - "boots and pants"
["jazzman cometh", kill shaman, 2005]

13. the pope - "battledore and shuttlecock"
["sports", wäntage, 2007]

14. the go team - " sand"
["sandjigsaw/sand" 7" ep, k records, 1989]

15. bikini kill - "finale"
["reject all american", kill rock stars, 1996]

16. bikini kill - "jailbreak"
["that's not what i heard", kill rock stars, 2000]

17. bratmobile - "it's common but we don't talk about it"
["ladies, women and girls", lookout!, 2000]]

18. old time relijun - " wolves and wolverines"
["2012", k records, 2005]

19. old time relijun - "veleno mortale"
["catharsis in crisis", k records, 2007]


==================================================================
ściągnij audycję / download (41,8 mb)