wtorek, 24 lipca 2007

Fred Frith "Stone, Brick, Glass, Wood, Wire"

Materiał do audycji z 24 VII 2007: Czy muzyce i treści konieczne spoiwo?...

















Screen
Soliści - saksofon tenorowy, harfa. Struktura oparta na bardzo krótkich powtórzeniach, wszystkie w pianissimo. Każdy za wyjątkiem solistów powinien dbać o tłumienie swoich dźwięków. Graj jedną frazę w którymkolwiek punkcie przestrzeni dziesięciouderzeniowej formy, następnie powtórz dokładnie (i w tym samym miejscu) za każdym razem. Podstawowa struktura trwa 10 sekund (równowartość dwóch wolnych taktów 5/4). To się powtarza bez końca, jak mantra. Soliści interpretują białą farbę, zaczynając na sygnał. Czas trwania: 5:00, ale może być znacznie dłużej.

















Skylight IV
Trzy duety i solo, skumulowane i zawrotne. A - perkusja/harpa B - saksofon barytonowy/pianino C - automaty perkusyjne/klarnet basowy D - trąbka. Czarne pionowe linie = cisza. Czas od lewej do prawej. Pierwszy duet gra linię pierwszą. Po 30 sekundach, drugi duet rozpoczyna drugą linię. Pierwszy duet powraca na białej lini kropkowanej, powtarzając pierwszą linię możliwie najdokładniej. Proces trwa w ten sam sposób. Uwaga: czarne "bloki" wewnątrz granej ramki również reprezentują ciszę. Czas trwania 4:00. Dyrygowane.

















Green Water
Na szybie solo gitary akustycznej. Akompaniament stanowi cała reszta wykonawców, i musi pilnować przestrzegania następujących wskazówek: tylko pojedyńcze, krótkie nuty; każda nuta musi być na innym poziomie dynamiki od nuty jej poprzedzającej. Starać się nie grać równocześnie z kimś innym. Różne wysokosci, barwy dźwięku, uderzenia.

















Firewood
Wybierz krótki dźwięk lub frazę którą będziesz w stanie grać przez siedem minut. Początek w fortissimo, po czym powtórz frazę dokładnie podczas spowalniania, a nawet decrescendo w trakcie trwania całego utworu. Repetycje winny być dokładne aby pasowały dokładnie do utworu. Wyznacznik czasu znaczy pasaż każdej minuty.

















Dry Stone II
Instrumentarium dowolne. Czas biegnie od lewej do prawej, i od dołu do góry. Trzy sekcje, po trzy linie w każdej. Każdy z kamieni to solo, każde ono zaczyna się głośno i jest mocno zaakcentoowane. Solistów sygnalizuje dyrygent. Kiedy rozpoczyna się nowy kamień/solo, poprzedni solista powtarza swą ostatnią (krótką) frazę w kółko, nawet do końca sekcji lub do czasu zasygnalizowania nowego sola. Powtarzana fraza powinna robić się coraz cichsza. Po gruntownym wyuczeniu się formy, soliści mogą również rozpocząć pracę nad interpretacją kamieni w sposób na tyle spójny, na ile to będzie możliwe. Czas trwania: 6.00

















Goongerah
Solo klarnetu, z akordeonem i saksofonem tenorowym, nagraniem "ptasiego fletu" z Australii, pianinem. Rozciągnięte wprowadzenie solowe. Wykonawcy mogą wybrać którąkolwiek nutę/y, jednakże po jednokrotnym wyborze pozostają konsekwentni już przez cały czas. Pianiono gra ten sam akord w każdej pionowej linii. Wejścia toczą się w następujący sposób: 0 - ptaki, 0.16 - akordeon, 0.29 - tenor, 0.44 - flet, 1.00 - partia pianina powtórzana raz z wszystkimi wykonawcami. Klarnetowe sola do samego końca. Prędkość: 3.16. Dyrygowane.

















Lisboa III
Wolna interpretacja. Wyłącznie dla dwóch instrumentalistów.

Brak komentarzy: